Selamat Berkunjung.... Semoga Dengan Kunjungan Anda Akan Menyerikan Lagi Blog Ini,Salam Ukhwahfillah Dari Bumi Anbiya'...Moga Kejayaan Milik Bersama...Amin Ya Rabbal 'Alamin

October 21, 2009

satu anugerah...

ku panjatkan syukur kepada rabbul ulama' yg telah memberikan aku kesempatan utk bersama dengan para ulama' di sini selama 4 hari....terasa TERsangat kerdil diri ini jika ingin dibandingkan dengan mereka...mmg benar sabda kekasihmu"al'ulama warathatul anbiya'"....ulama' itu pewaris nabi...tenang bila melihat wajah mereka...alhamdulillah,kesempatan yg di beri aku gunakan dengan sebaiknya...walaupun kadang2 masih gagal mengawal nafsu yg sering cuba mengganggu....

perasaan sedih membelenggu diri bilamana ingin berpisah dengan mereka....tp ku tetap gagahi...

sepanjang 4 hari berada di kaherah,aku telah diberikan tugas memikul tanggung jawab sebagai AJK Disiplin sepanjang program berlangsung....berat tanggung jawab ini,pernah ketika sebelum program bermula aku minta ketua disiplin cari penggantiku..macam2 alasan aku beri...x larat berdiri dan sebagainya...tp bila difikirkan kembali,rugi klu aku x sertai program ni...aku batalkan niatku....

hari pertama: dirasmikan oleh seorang ulama' yg diberi nama syeikh muhammad usamah mahmud al azhari....ditemani oleh syeikh jamal farouq....aku kagum dengan mereka,lontaran suara yg sedikit akan disertai dengan sepotong hadith nabi S.A.W....indahnya peribadi mereka,tidak pernah melupakan nabi sebagai saiyyidul fuqaha'....bukan seperti diri ini yg sering leka dengan buaian fatamorgana alam....

hari kedua: kedatangan syeikh yusri,seorang doktor yg mmg pakar tentang ilmu kedoktoran serta seorang yg hebat dalam ilmu hadith....sekali terpandang wajahnya membuatkan hatiku berasa tenang....senyumannya begitu manis....tidak seperti diri ini...

hari ketiga: kedatangan syeikh muhammad ibrahim alkattani....kedatangan ke program ini membuatkan aku begitu gembira,beliau juga seorang yg hebat dari segi ilmu hadith....utk pengetahuan,para masyaikh akan saling berganti dalam membaca hadith,tp setiap kali sampainya giliran syeikh muhammad baca,aku rasa semangat nk dengar,sekali gilirannya akan dibaca kira2 200 hadith...aku tinggalkan sebentar tugaskuaku(org dh x der kt pintu,cz sumer sedang khusyuk mendengar)...seperkara lagi,aku dapat tahu,hanya zaujah syeikh ini saja yg tahu apa yg boleh dimakan oleh syeikh...begitu terjaganya beliau dari sebarang makanan,hatta anaknya sendiri memanggilnya maulana....

hari terakhir: sekali lagi program ini didatangi oleh seorang ulama' besar mesir dan juga seorang mufti bagi negara MESIR...syeikh ALI JUM'AH....kali ini aku diberi tugas utk mengiringi syeikh dari mula beliau turun kereta hingga ke pentas program....sungguh tenang dan cerah muka sang murabbi ini,bertambah kagum aku melihatnya....alhamdulillah sekali lagi aku diberi kesempatan utk bersalaman dengannya.....kedatangannya ke program membuatkan hati ini betul2 rasa terharu,program yg julung2 kalinya dibuat oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM) benar2 mendapat sambutan hebat..disertai dengan kedatangan para ulama' azhar,memeriahkan lagi program ini...alhamdulillah kami diberi kesempatan juga utk solat dengan berimamkan para masyaikh ini....tenang sungguh....

sedikit kekalutan berlaku ketika para masyaikh ingin masuk ke bilik VIP....ini adalah perkara biasa,semua org ingin bersalaman dengan mereka...amatlah rugi bagi siapa yg tidak mahu mengambil keberkatan dari mereka...cuma waktu dan ketika tidak mengizinkan...risau pula tgk bila para masyaikh dikerumuni sebegitu ramai org...

akhir kalam,aku ingin meminta maaf kepada semua seandainya sewaktu program berlangsung aku ada buat salah silap....sebagai AJK Disiplin,aku perlu bersikap tegas,hatta sesama kawan2 rapat sekalipun,harap antum faham situasi itu...minta maaf juga kepada AJK Disiplin yg lain klu2 ada yg terasa hati denganku sepanjang program berlangsung....terima kasih diucapkan kepada sahabat2 yg sanggup membantu bagi menjayakan program pembacaan kutub sittah ini....semoga program ilmu sebegini akan berterusan selamanya...amin ya rabbal alamin.....

2 comments:

hayiwada said...

beruntungnyer dpt bersama2 masyayikh yang dikagumi.. semoga semangat baru yg sampai pada azhari2 yg dtg menyertai pgrm ini, terus menyelubungi diri.. insyaAllah..

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

sanjungi dan hormatilah ulama' kerana mereka adalah pewaris nabi.. timbalah sebanyak manapun ilmu daripada mereka dan sebarkanlah ilmuilmu tersebut kepada seberapa ramai orang.. =)

.:Pelawat Bebas:.

.:Uji Minda:.

.:Chating YM:.