Selamat Berkunjung.... Semoga Dengan Kunjungan Anda Akan Menyerikan Lagi Blog Ini,Salam Ukhwahfillah Dari Bumi Anbiya'...Moga Kejayaan Milik Bersama...Amin Ya Rabbal 'Alamin

April 24, 2010

baruku kenal erti ujian....

perkataan ujian dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud . Dalam bahasa inggeris disebut test(contoh ayat>> "test"ing one two three).. Dalam bahasa arab pula disebut ikhtibar@imtihan(contoh ayat>>imtihan fen??haha...)tp bukan ujian ni yg aku nk citer kt sini...tp..jeng....jeng...jeng

Al-kisah pada suatu pagi yg hening(24hb April 2010), aku keluar utk bersiar2 mencari klinik....sedang dalam perjalanan tetiba aku rasa macam minyak motor aku nk habis..lantas aku tergesa2 menuju ke station minyak(shell) berdekatan utk mengisi minyak dalam tangki minyak motor aku yg hampir kehabisan minyak itu..."cik yg manis, fuel ye....(RM10 aku hulurkan sambil tersengih manja)..haha....aku pun isi la minyak motor tu sampai penuh tahap x leh nk isi dh minyak(apa aku cakap ni?)....selesai mengisi, aku belek tayar aku.."wah, masih cun(botak gila)!...yg aku tak puas hatinya angin tayar motor aku yg ku rasakan seakan tidak mencukupi utk perjalanan yg mengambil masa 30minutes....aku pun pi la kt tempat isi angin sambil menggendong motor(boleh tahan berat ko ni!!)....sblm aku isi tu ada 2 org brother nk isi angin tayar kete masing2....

Brother A: pam angin ni rosak ni, tak leh pun....
Brother B: o0o0o, ye ker?

brother A pun terus mencabutkan diri dari tempat kejadian, aku pun mencelah....aku baru nk pegang pam angin tu, brother B sound...

Brother B: dik, acu cubo test meta, bulih dop pom angin ni digunoke?
Aku: Alright....

aku pun gunakan la pam angin tu...ternyata.....PAM ANGIN TU MMG TAK GUNA!!!.....habis angin tayar motor aku di keluarkan...waaaaaaaaa....cam ne aku nk pi sekolah....(brother B pun terus memblahkan diri beliau dengan gerakan sejenak).....tak sempat aku nk bagitahu dh hilang brother td??aku cakap dalam hati....ala, takper...small matter je ni...jom "kita" pi petronas ye....aku pun kendong la motor aku ke petronas yg terletak sejauh 1300M(ujian matematik>>tukarkan Meter kepada Kilometer)....

sampai kt petronas aku nmpk sorang brother tengah guna, wah3...elok pun....aku baru sampai, brother tu plk dh nk bla tanpa berbicara denganku walaupun sepatah, klu ye pun ucap la time kasih(takder kena mengena)...hahah...tanpa membuang masa aku pun terus amik pam angin...pam punya pam...tak gak penuh angin tayar aku...apsal ni?rosak gk ke?apsal brother yg bawak kete tu ok je pam....belakang aku dah berduyun2 "mangsa" menunggu..."pam ni rosak la tuan puan sekalian" aku bersuara....o0o0 erk?sumer hadirin terus cau....dan tinggallah aku kesepian mencari teman....waaaaa....aku pun kendong lagi motor aku mencari kedai motor(0845am)....uhhhhh...takder..sabor2...aku pun bertenggek di tepian jalan....mata ku tertumpu pada 2 perkataan dihadapanku..."klinik dirahsiakan"....hahaha...takper la...tayar bocor tp klinik ada gk yg bukak(0900am)...sblm masuk klinik tersebut, aku tepon adik aku "assalamualaikum, hello adikku sayang...tayar motor abgmu ini pancit..tolong bawakkan abg pam boleh??...tanpa byk songeh adikku terus menurut perintah(nk kena bedal klu melawan?)..haha..lantas aku menyambung kembali niatku utk masuk ke dalam klinik tersebut...masuk2 je, aku ternampak satu lembaga yg cukup besar...4 kali saiz aku...hahah.....pembantu doktor rupanya..buat cuak je...(mmg cuak pun)...

Pembantu Doktor: ye encik yg kacak?boleh sy bantu....

Aku: boleh3....angin tayar motor i tu habis la...eh2 silap....i datang nk mintak MC...boleh?

Pembantu Doktor: tak leh encik...jp ye...encik penah datang sini?
Aku: tak.

Pembantu Doktor:erm....ada sakit apa2 ari ni?
Aku: tak...i nk jumpa doktor u bleh?

Pembantu Doktor: relax dulu ye encik...sy nk rekod nama encik dulu...
Aku: ok, suka hati la...

Aku pun terus menunggu....tiba2 aku terdengar satu bisikan manja memanggil namaku.."Encik KhairulAizam masuk"...aku pun masuk....masuk2 sekali gelap daaaaa...hahah...takper2, yg penting dapat MC..ngeh3....

Doktor: ye?sakit apa?
Aku berterus terang menyatakan yg aku tak sakit cuma nk MC je...

Doktor: nk MC...boleh, tp kenapa ye?
Aku: macam ni doktor, i ada ujian ari ni kul 2-3 ptg...so i nk amik MC la cz ari ni ada sekolah ganti...dan....(x sempat aku nk habiskan kalam taujihat aku)haha...

Doktor: o0oo cam tu...ok2...baik2(sambil check tekanan darah aku)...sy bagi awak vitamin ye? cz sy tgk awak kurang sihat gk ni...

Aku:...erm...ok la doktor...yg penting dapat MC...haha....

Lepas segala urusan di klinik itu selesai, aku terus kembali menuju ke motorku yg tersadai di tepian jalan sambil melihat kelibat adikku yg sedang mengisi angin tayar motorku...."lu dah try ke pam kt petronas tu?"...aku jawab>>dah la..klu tak, x der le aku call ko suh bawak pam ni...sambil tergelak.....adik aku cakap yg tayar aku dh bocor, "tunggu sini jap, aku nk cari kedai motor yg bukak"...aku jawab"alright"...

dh puas adik aku pusing...jumpa gk akhirnya...rupa2nya kedai motor tu dekat je ngan tmpt aku td..hahah...mmg buat lawak betul rr....

kt kedai motor.
pakcik...minta tolong pamkan tayar motor sy ni boleh tak?pam angin kt petronas tu rosak la...

Pakcik: ok nk....o0o0o, tiub motor dh bocor ni...pakcik tukarkan ye nak?
Aku: silakan pakcik...(aku menunggu sehingga selesai)...RM8 aku bayar sambil mengucapkan time kasih)...aku pun terus menuju ke sekolah pula(adik aku plk balik terus) utk serahkan surat MC....(1045am)...aku singgah kebun(kt sekolah gk,sambil memparkingkan motor kt tepi tembok..) sahabat aku dulu, nk usya tanaman fertigasi beliau
*perbualan di kebun terpaksa dipotong kerana tak larat nk taip dh..hehe..

selesai urusan kt sekolah(sempat main chess bersama jaguh chess SKPU3)(12.30PM)..wah2...aku dah lewat ni...nk pi ujian kt klang plk...
sekali tgk tiub motor aku bocor lg daaaaaa....waaaa...betul2 ujian sebelum menduduki ujian...sabor2...
mujur la aku terserempak ngan sorang brother yg baik hati membawaku pi ke kedai motor terdekat(bawak aku ikut jalan terpencil gila...cuak gk, ala kulli hal, syukran bro)...
sampai kt kedai motor aku dh kelam kabut..."tolong tukar tiub tayar motor sy ni, baru sy tukar td, dh bocor lg, sy ada ujian bertulis kt klang jap lg, tolong cepat sikit ye uncle"...

Uncle kedai motor: ok2...lu kasik lehat dulu(sambil meneruskan kejenya, tayar motor lu ada masalah ni,kasik tukar mau ka?)...semua soalan dia aku angguk je...(dh lewat sangat dh masa tu)..selesai baiki aku pun bayar la RM50....keep the change ye uncle(padahal aku mintak kurang...hahah)...(1300pm)...aku lewat sangat dh ni...kena merempit sakan ni...aku pun merempit....sekali hujan la plak...aduyai...ujian lagi...basah aku...waa((..takper2...sabor....aku meneruskan perjalanan kerana kami yg mengambil ujian diminta sampai ke lokasi setengah jam sebelum ujian bermula....alhamdulillah...mujur aku sampai tepat pada masanya.....(1330pm)...aku ingat sampai2 leh terus masuk terus..rupa2nya kami diminta tunggu kt luar dulu cz nk kemaskini meja..huhuhu...dalam masa menunggu, sempat gk la aku kenal ngan rakan baru aku di sana...hanafi klu x silap nama beliau....

Dalam dewan ujian aku menjawab dengan penuh kusyuk....setengah jam awal diminta kami hadir...setengah jam awal gk la aku habis menjawab sumer soalan(300 soalan)....entah ler..aku pun tak tahu apa yg aku jawab dan apa keputusannya nnti...tawakkal je la...heeeeee~..aku hanya harapkan doa ibubapa, cikgu2, sahabat2 sebagai pembantuku selain ALLAH....time kasih kepada yg mendoakan keselamatanku dalam perjalanan menuju ke destinasi....alfu syukr....

4 comments:

Unknown said...

assalammualaikom...

ada lagi ujian ustaz tak sebut di sini...... kalah dalam permainan catur dan menang sekali je dengan juara kebangsaan pulau punang tahun1998.

KhairulAizam B. Abdul Rahman said...

wa alaikum salam.......sy dh nyatakan kt entry ni yg perbualan n segala perkara yg terlaksana di sekolah terpaksa dipotong kerana letih menaip....hahah

wah3....juara kebangsaan pulau pinang?hahah...perasan tul...:P

Cik Naufar said...

anjang betul kisah ni..buleh wat nobel..uhuhu

KhairulAizam B. Abdul Rahman said...

tu la pasal...sy tengah cari idea utk pilih tajuk yg sesuai ni...:P

.:Pelawat Bebas:.

.:Uji Minda:.

.:Chating YM:.