Selamat Berkunjung.... Semoga Dengan Kunjungan Anda Akan Menyerikan Lagi Blog Ini,Salam Ukhwahfillah Dari Bumi Anbiya'...Moga Kejayaan Milik Bersama...Amin Ya Rabbal 'Alamin

April 28, 2010

hari ditemuduga....

once upon the time....

8.30AM
pak guard: ye encik?
Aku: erm, sy nk pi temuduga ni pakcik...
pak guard: o0o0, encik parking kete kt sana ye(sambil menunjukkan arah)..
Aku: time kasih pakcik...

...aku hanya menunggu didalam kereta sehingga jam menunjukkan pukul 9.00AM baru aku keluar mencari bilik temuduga...

...kelihatan ramai org yg sedang menunggu turn masing2 utk di temuduga...aku masih meneruskan pencarian bilik temuduga aku...

Aku: miss, where is B interview's room?
Miss: u go straight, turn right n u'll see it there...
Aku: ok, thanks ya...
Miss: u're welcome...

....aku ikut petunjuk yg diberikan, akhirnya aku temui jua bilik temuduga B tu...di luar bilik temuduga tersebut ada lebih kurang 5 org yg sedang menunggu...4 indians n 1 chinese....aku menghulurkan tangan tanda ingin berkenalan dengan 2 org lelaki(cina n india)klu x silap aku nama diorang kong(cina) dan jevenia(india)...

Aku: khairul...just call me khai...(uwekkkkkk..haha)
cina: i'm kong
india: n i'm jevenia
Aku: dh temuduga?
Kong:temuduga berkumpulan dah, tp invidu blm lagi...u punya waktu bila?
Aku: kul 10AM nnti...
Kong: sudah tukar kul 11AM ma....cuba u tgk kt senarai nama tu(sambil tunjuk ke arah pintu yg tertampal senarai nama)..
Aku: o0o0 erk...sat no...ha'ah la...kul 11...aduh...sempat lgi klu balik umah tido ni..
Kong:waaa...sempat lgi nk balik ka?i sudah talak ada mood nk tido ma...takut sepaluh mati...
Aku: ala...u buat relax je...(padahal aku lagi takut..haha)...eh kong, td masa kumpulan korang kena bincang pasal apa?
kong: erm..byk..
Aku:o0o0oo...
...mataku beralih ke arah buku kong(UJIAN MTEST & TEMUDUGA)....
Aku: ....pinjam buku u ni kejap kong...
Kong: silakan....

....aku membelek satu persatu muka surat buku tersebut utk cuba mengingat apa fakta yg dirasakan penting pada masa tu....

TEMUDUGA: 1- beri salam(bagi muslim) dan selamat sejahtera(bagi non-muslim)
2- jgn duduk sekiranya tidak diminta utk duduk
3- ucap terima kasih selepas diberi kebenaran utk duduk
4- duduk dengan keadaan tegak
5- tangan diletakkan diatas paha...
6- pandang ke arah penemuduga
*ini adalah sedikit sebanyak yg dapat aku ingat...hahah...

...sedang aku leka dan kusyuk membaca, lalu seorang gadis(pangkat kakak) sambil bersuara...

kakak: panas la baca kt situ...masuk la kt bilik sebelah...tp masuk duduk je erk...jgn makan plk...
Aku: boleh ke takper utk sy masuk kak?
kakak: boleh je, takder masalah...

....aku pun masuk bilik tu sambil ditangan masih memegang buku kong...
baru aku nk duduk...masuk seorang gadis india ke dalam bilik tu juga...sarmela nama dia..

sarmela: hai...boleh masuk ke bilik ni?
Aku: entah ler...akak td tu bagi masuk...tu yg i masuk tu...
sarmela: o0o0o ic..boleh i duduk..
Aku: silakan...
...kami mula memperkenalkan diri masing2...tiba2 sarmela tanya aku....tahu x pasal NKRA?...aku garu kepala tanda tak tahu...dalam hati aku>>menatang spesis beruk apa tu?...sarmela tersenyum...

sarmela: NKRA tu national key result area....(dia terus menerangkan satu persatu teras yg ada dalam NKRA...
....aku hanya mendengar dengan penuh kusyuk...ditangannya ku lihat ada sehelai kertas...aku meminta kebenaran dia utk tgk sat kertas tersebut...wah3...penting sangt nmpknya ni...aku pun cuba ingat plk apa yg ada kt kertas tu...

teras NKRA: 1- mengurangkan jenayah
2- membanteras rasuah
3- meluaskan akses pendidikan sekolah kebangsaan
4- merealisasikan.....(aku dh tak ingat, ingat 3 kt atas ni je)...haha

Aku:nah, time kasih bagi pinjam kertas..
sarmela: sudah ingat sumer ker?
Aku: x ler...amik sikit je...
sarmela: i dari semalam cuba nk ingatkan...
Aku: dalam hati aku(fuh...ni mesti dah cair gila ni)...dn terbukti masa ditemuduga secara berkumpulan dia diantara yg paling bnyk bercakap)...

...sedang kami asyik cuba mengingati..masuk pula 2 org perempuan(cina n india)ke dalam bilik yg kami lepak... sorang chong dan sorang lgi vin....aku tgk vin ni pendiam sedikit berbanding chong...tp masa temuduga..fuh..dia la yg paling petah bercakap...pom pang pom pang di bantai..aku senyap je...
...sekali lagi...sedang aku dan sarmela asyik menghafal..datang sorang manusia lagi...tp kali ni lelaki..nama dia ahmad ismail...mula2 aku nmpak dia aku duk ingat yg dia ni yg akan menemuduga kami...siap pakai songkok tu..aku je yg tak pakai songkok(dh le kepala botak)...haha

11AM
...sekarang tiba waktu kami utk ditemuduga secara berkumpulan...kami diminta oleh si penemuduga utk memperkenalkan diri masing2...bermula dari ismail..sarmela...aku...yanti(dia datang agak lewat, so aku x berapa kenal)...vin dan chong...selesai memperkenalkan diri, kami diminta utk membaca sehelai kertas(soalan temuduga)...

Penemuduga: minta sorang baca..erm..sarmela, sila baca..

...sarmela memulakan bacaannya...

penemuduga: bukan yg tu...soalan baca dulu...
sarmela: yg mana?
penemuduga: kt atas tu...RANGSANGAN NKRA...

.......perghhhh,dalam hati aku tuhan saja yg tahu...apa yg baru sebentar td sarmela terangkan kt aku masuk....agak pelik macam mana sarmela target...tp ku abaikan segala itu...yg aku harus buat skrg..FOCUS....

penemuduga: ok, kamu semua diminta utk berbincang tajuk tersebut selama 30 minit..sblm tu kamu diberi 3 minit utk mencari idea....(habis masa 3 minit)...kamu boleh mula sekarang...

....kami senyap seketika(5 saat)...vin memulakan hujahnya...pomprang...pomprang...kemudian sarmela sambung....tiba2 sarmela tanya aku....

sarmela: jadi apa pandangan encik khairul?

....aku terkedu seribu bahasa...

Aku: erm...pada pandangan sy...cara yg...
*baru aku nk cakap...penemuduga tu kata...
Penemuduga: kamu tgk balik soalan tu..jgn ubah tajuk..soalan minta macam mana...mulakan semula...
...dalam hati aku, adus....mujur aku tak sempat merapu lg..hahah
..kami pun mulakan perbincangan kami semula...juga dimulakan dari vin...kemudian sarmela...diikuti ismail..yanti..chong dan aku mencelah....:P..masa perbincangan tersebut...yg paling aku nmpk menonjol adalah...ismail, vin dan sarmela...aku hanya bersuara...ye2, sy setuju kata2 tersebut...oh tidak, sy rasa itu tidak sesuai dan bla..bla...bla...
....lagi 5 minit nk habis masa...kami semua diminta berhentikan perbincangan...

penemuduga: ok...sekarang sy mahu kamu sumer buat kesimpulan...bermula dengan chong...

chong: pomrang..pomprang...bla...bla..
vin: kesimpulannya...dum bla bla bla....
yanti: kesimpulannya...bla bla bla...

...3 org ni buat kesimpulan sumer panjang2...sampai kt aku...

Aku: sebagai kesimpulan yg dapat sy katakan disini, kita sumer harus bekerjasama bla bla bla......itu sahaja dari sy...(kesimpulan aku paling pendek)...

....tiba masa sarmela utk membuat kesimpulan...sarmela cuba utk menggoreng....sedang asyik menggoreng tiba2 kena sound dengan penemuduga...

penemuduga: tu panjang sangat tu....

...dalam hati aku"aku plk cam ner?pendek sangat ker?aduuusss....
tiba giliran ismail yg mmg lantang bila bersuara...pomprang2...bla2...dum2...

penemuduga: ok...masa dh tamat...sekarang kamu sumer boleh tunggu di luar, tunggu sehingga loceng dibunyikan...sebelum tu, sila tanda tangan sekali lagi dikertas ini..

kami: baik....

12tgh...
....kami kt luar bilik temuduga bising2 dan masing2 cuba meluahkan perasaan...akun pun sama geli la..hahah..tiba2 loceng berbunyi...ismail adalah org pertama utk ditemuduga secara individu, seterusnya sarmela...aku tak tahu apa yg ditanyakan kepada diorang..aku kt luar pula sedang cuba menenangkan perasaan gelabah yg kian memuncak...huhuh

ting..ting...fuh...tiba giliran aku...(aku mengetuk pinta sambil memberi salam)...(ikut panduan buku temuduga kong td)..hahah

penemuduga: silakan duduk..
Aku: terima kasih...
penemuduga: KhairulAizam bin Abdul Rahman...
Aku: ya sy...
penemuduga: apa makna aizam ni ye?
Aku: laisa lahul ma'na...tak der makna...khairul je ada makna...
penemuduga: o0oo..khairul sebaik2 la kan? abdul rahman biasa dh...
Aku: ya betul....
penemuduga: dulu sekolah menengah belajar kt mana ye?
Aku: di Kelantan..kota bharu..pulau melaka...
penemuduga: sekolah tuan guru?
Aku: ya(dalam hati aku "takkan nk berpolitik plk kot")...
penemuduga: tiap2 hari la kamu dengar ceramah dia?
Aku: yup...setiap pagi subuh tuan guru akan bagi kuliah subuh...dan kami pelajar bla..bla..bla...

...selepas salah sorang dari penemuduga membaca profileku dan melihat sijil2 aku yg sikit gila tu....

penemuduga: baiklah, sy nk tanya kamu...kamu dari kuliah bahasa arab, bagaimana kamu nk hubungkan dengan opsyen yg kamu minta?
...aku memulakan jawapanku....

penemuduga: apa pandangan kamu jika di kelas guru buat lawak?
Aku: bagi sy...tiada masalah sekiranya lawak tersebut bertujuan utk menyegarkan semula minda pelajar2..bla..bla...bla..

penemuduga: ustaz ada wat lawak kt kelas?
Aku: ada gk...
penemuduga: cuba ustaz buat lawak sikit...kami nk tgk..bagaimana cara ustaz buat lawak..

Aku:erm..sy bila buat lawak..sy guna satu benda ni...(tetiba aku lupa nama menatang tu...adus...blur gila)

penemuduga: hai ustaz, tak ingat lawak?tak leh jadi raja lawak la ustaz...
Aku: garu kepala..huhuh..kadang2 sy nasyid gk di kelas(aku cuba tukar topik)

penemuduga:oh begitu...cuba ustaz nasyid sikit...kami nk dengar...
...aku pun nyanyi la sebuah nasyid yg pada awalnya aku agak lama memikirkan tune sebenar nasyid tersebut...hahah...tengah menggelabah la katakan...

penemuduga:..erm...boleh tahan...ok ustaz...ustaz dari kuliah bahasa arab..bagaimana ustaz nk membudayakan pelajar supaya berbahasa arab?
..aku menjawab..bla..bla..bla...

penemuduga: cuba ustaz cakap arab sikit...
..aku blur sekejap...
Aku: nk cakap pasal apa?
penemuduga: cakap je pasal apa...perkenalkan diri ker...
Aku: baiklah...pomprang2...bla...dum2..
penemuduga: bagus bahasa arab kamu..
...dalam hati aku" nk je aku baca matan2 atau syair2"..haha

penemuduga:ok la..itu sahaja...
Aku:time kasih...

...keluar je aku dari pintu bilik temuduga tu..si yanti dan vin tanya apa yg aku kena tanya masa kt dalam bilik...aku bagitahu la diorang...tp sebenarnya mmg aku tak puas hati dengan jawapan yg aku berikan semasa dalam bilik temuduga...dah keluar bilik baru aku terpikir utk bercakap sekian2...aduyai...ujian2...

..kemudian aku meminta izin dari kawan2 yg baru aku kenal utk pulang terus ke rumah aku dengan perasaan yg sedikit kecewa...

sekian saja dari sy dari bilik temuduga...:)

*P/S: doakan aku berjaya dalam temuduga ini....aku mmg tak yakin yg aku leh dapat...tp aku mengharapkan doa sahabat2 n cikgu2 serta ibu bapaku yg mungkin bisa mengubah keyakinanku....

5 comments:

unclejoe said...

salam asalnya UJ tak berapa faham gak citer ni nak gi temuduga apa ekk..guru KPLI ke pe? UJ tak ada idea sangat tapi citer betol upernya...UJ ucapkan semoga berjaya ekk wish you all the best and bittaufi wannajah....selalu lah juga lawat laman web MARA ok...kdg2 ada juga vacancy untuk guru agama di MRSM,KPM,KM,IKM dan KKTM.. tu semua institusi pendidikan MARA yang juga mengambil tenaga pengajar DG41 dalam semua bidang..tidak memerlukan diploma pendidikan kerana akan ditaja sewaktu bekhidmat dalam MARA di UPSI..UJ staf MARA..

adamhaziq said...

Alhamdulillah, selamat jugak menempuh temuduga tersebut, buat pengetahuan saudara, ramai member2 yg tak dapat pun interview tu.. kesian betul,, kdg2 terfikir, ke mana perginya duit register rm 5 sengankan yg apply utk course tu dekat 68,000 orang, nk ambik berapa orang je...

KhairulAizam B. Abdul Rahman said...

UNCLEJOE>>
Wslm...ni citer tentang kpli...heeeeee...
nnti sy akan lawati laman web mara...time kasih atas cadangan unclejoe....:)

ADAMHAZIQ>>
alhamdulillah sy diterima utk ditemuduga, tp mengenai duit register tu...sy x tahu plk...ala kulli hal...doakan sy gagal dalam temuduga tersebut sekiranya ia x baik bagi sy dan doakan sy berjaya sekiranya ia membawa kebaikan pada sy...syukran jazilan wa uhibbuka fillah....

maisarah said...

semoga terus success.. =)

KhairulAizam B. Abdul Rahman said...

maisarah>> terima kasih byk kerana mendoakan...the same prayer goes to u too....

.:Pelawat Bebas:.

.:Uji Minda:.

.:Chating YM:.